امروزه ویدیوهای متحرک شامل تبلیغات تلویزیونی، موسیقی و فیلم تقریباً همه جنبههای زندگی روزمره ما را دربرگرفته است. انیمیشن صنعتی گسترده است که تکنیکهای متعدد و پرشماری چون کاتاوت، استاپ موشن و روش خمیری را شامل میشود.
اگر قصد دارید به صورت حرفهای وارد این حوزه شوید و از طریق ساخت انیمیشن درآمدزایی کنید، باید دانش و تخصص خود در زمینه تکنیکهای انیمیشنسازی را افزایش دهید. بنابراین در مقاله از وبلاگ نیکسو، پیرامون 10 تکنیک برتر انیمیشنسازی که کار شما را منحصر به فرد و متمایز از سایرین میکند، صحبت خواهیم کرد.
معرفی 10 تکنیک برتر انیمیشنسازی
1. تکنیک دوبعدی سنتی
انیمیشن سنتی، نوعی از ویدیوهای متحرک است که طی آن انیماتور یا طراح هر فریم را با دست خود ترسیم میکند. انیمیشن سلولی (Cell Animation) یا انیمیشن دستی (Hand Animation) از نامهای دیگر این تکنیک محسوب میشود.
در این روش انیماتور شخصیتها، مناظر و سایر جزئیات را روی کاغذ ترسیم میکند. در نتیجه نقاشی هر مرحله متفاوت از مرحله قبلی خواهد بود. پس از آنکه انیماتور همه نقاشیها را روی کاغذ کشید، طرحهای تولیدی دوباره روی ورقهای استات شفاف با عنوان سلول کپی کشیده میشوند. تا زمان ظهور انیمیشن کامپیوتری این روش رایجترین نوع انیمیشن در صنعت فیلمسازی بود. مداد و کاغذ ابزار اصلی انیمیشن سنتی است.
از جمله ماندگارترین فیلمهای انیمیشنی که از این تکنیک استفاده کردند، میتوان به سفید برفی (Snow White) اشاره کرد. انیمیشن میکیماوس (Mickey Mouse) نیز از تکنیک دوبعدی برای ساخت خ د استفاده کرد.
امیل کول (Emil Kohl) در سال 1908 نخستین انیمیشن دوبعدی تاریخ با عنوان صحنه خیالات (Phantasmagory) را تولید کرد. داستان این کارتون کوتاه که به شکل سیاه و سفید فیلمبرداری شده بود، حول یک کاراکتر چوبی با حرکاتی مشابه با یک شخص واقعی بود. برای ساخت این انیمیشن 75 ثانیهای حدود 700 فریم نقاشی کشیده شد. خیلی از کارتونهای معروف دهه 1960 از جمله جتسونها (The Jetsons) و عصر حجر (The Flintstones) با تکنیک دوبعدی تولید شدند.
تولید انیمیشن دوبعدی روش دشواری است که زمان و انرژی زیادی را میطلبد. مراحل اصلی این روش عبارتند از: متحرکسازی، ضبط صدا، طراحی و زمانبندی و چیدمان.
2. تکنیک دوبعدی دیجیتال
در این فرآیند از تکنیکهای مختلف دیجیتال برای ساخت انیمیشن در فضای دوبعدی استفاده میشود. برای این منظور علاوه بر ساخت مدلهای دیجیتال باید فریمهای مختلف طراحی شوند که این مستلزم ایجاد صدها طرح و استفاده از تکنیکهای دیجیتال دوبعدی برای متحرکسازی آنها در جهات مختلف است.
البته سازندگان انیمیشن میتوانند تعداد طرحها و نقاشیهای خود را با استفاده از نرمافزارهایی چون ادوبی فلش (Adobe Flash) که فرآیند ساخت را سریع و مقرون به صرفه میکند، کاهش دهند.
با اعمال تغییرات کوچک همچون تغییر رنگ یا تعداد هر فریم میتوان ساخت انیمیشن دوبعدی را سادهتر کرد. این باعث میشود تا نتیجه دلخواه در کوتاهترین زمان ممکن حاصل شود. انیماتورها در ساخت این نوع انیمیشنها میتوانند از گرافیک بیتمپ یا برداری برای طراحی مدلهای دوبعدی استفاده کنند.
مزیتهای این روش عبارتند از:
مقرون به صرفه بودن:
از آنجا که روش دوبعدی به وقت و منابع کمتری نسبت به روش سهبعدی نیاز دارد، هزینه کمتری را میطلبد.
یادگیری ساده:
در مقایسه با تکنیکهای سهبعدی، مهارتآموزی در زمینه روشهای دوبعدی سادهتر است که آن را به گزینه مطلوب برای افراد مبتدی تبدیل میکند.
انعطافپذیری:
انعطافپذیری و خلاقیت در مورد تکنیک دوبعدی میتواند بیشتر باشد چرا که بهروزسانی و اصلاح آن سادهتر است.
صرفهجویی در زمان:
سرعت بیشتر در تولید انیمیشن دوبعدی نسبت به سهبعدی آن را به گزینهای فوقالعاده در مهلتهای زمانی کوتاه تبدیل میکند.
حس نوستالژی:
انیمیشن دوبعدی دارای ظاهر قدیمی و خاطرهانگیز است که میتواند حس گرمی و نوستالژیک را به بینندگان ببخشد.
سادهسازی:
روش دوبعدی میتواند ایدهها و مفاهیم پیچیده را به اشکال سادهتر تبدیل کند تا مخاطبان در هر رده سنی بتوانند آن را درک کنند.
3. تکنیک سهبعدی دیجیتال
انیمیشن سهبعدی دیجیتال در زمان سریعتری ساخته شده و کاربرد گستردهای در صنعت سینما و فیلمسازی دارد. خیلی از فیلمهای کوتاه و حتی تبلیغات تلویزیونی حرفهای و بسیار مفید با استفاده از کامپیوتر ساخته میشوند. در مقایسه با مدلهای دوبعدی سنتی، مدلهای سهبعدی بسیار واقعیتر به نظر میرسند. «داستان اسباببازیها» (Toy Story) از جمله کارتونهایی است که از این روش استفاده میکند.
مزیتهای این روش عبارتند از:
تصاویر واقعی:
تکنیک سهبعدی تصاویر بسیار واقعی تولید میکند که برای طراحی محیط و کاراکترهایی که تا حد امکان طبیعی و زنده هستند ارزشمند خواهد بود.
تنوع کاربرد:
طیف گستردهای از محتوا شامل فیلمها، سریالهای تلویزیونی، بازیهای ویدیویی و تجربیات واقعیت مجازی به صورت سهبعدی تولید میشوند.
ماهیت تعاملی:
کاربران میتوانند در دنیای مجازی کاوش کرده و در فضای سهبعدی با آیتمهای مجازی ارتباط برقرار کنند.
داستانپردازی جذاب:
از تکنیک سهبعدی میتوان برای تولید داستانهای جذاب و گیرا استفاده کرد، به طوری که بینندگان احساس کنند بخشی از ماجرا هستند.
جذب مخاطب:
روش سهبعدی یک انتخاب عالی برای بازاریابی و تبلیغات است، چرا که توجه بینندگان را با تصاویر جذاب به خود جلب میکند.
در نتیجه تکنیک سهبعدی یک تکنیک قوی است که برای تولید تصاویر گرافیکی زیبا و جذاب و در عین حال تجربیات تعاملی مورد استفاده قرار میگیرد.
4. استاپموشن
آیا تاکنون به این فکر کردهاید که یک تکه سنگ بتواند راه برود یا صحبت کند؟ در انیمیشن هر چیزی امکانپذیر است. با بهرهگیری از انیمیشن فریم به فریم اشیای ساکن و بیجان میتوانند در جهات مختلف بچرخند و حرکت کنند.
تکنیک استاپموشن (Stop-Motion) از بدو پیدایش و توسعه عروسکها وجود داشته و برای ساخت چند فیلم مورد استفاده قرار گرفته که انیمیشن «Enjoy the Bakery» محصول سال 1902 یکی از بهترین نمونههای این ژانر است.
یکی از نخستین فیلمهای انیمیشنی استاپموشن، «خرسهای عروسکی» (Teddy Bears) به کارگردانی ادوین پورتر (Edwin Porter) بود. این فیلم دنبالهای کوتاه از بازی «عروسکهای خرسی» (Bear Dolls) است که ساخت آن بیش از 50 ساعت به طول انجامید، در حالی که مدت زمان فیلم تنها یک دقیقه بود.
انیمیشنهایی چون شازده کوچولو (The Little Prince) و آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) نیز از جمله انیمیشنهای ساختهشده با تکنیک استاپموشن هستند.
5. انیماترونیک صوتی و رباتیک
شرکت والتدیزنی، انیماترونیک صوتی بینظیر خود را در پارک موضوعی معروفاش نصب کرده است. اوتو (Otto) رباتی است که میتواند به سادگی حضور افراد در یک فضا را تشخیص دهد، با آنها گفتگو کرده و حتی ابراز خوشحالی کند.
انیماترونیک صوتی (Sound animatronics) مقولهای متفاوت نسبت به رباتهای خودمختار است. تفاوت آنها در اینجاست که انیماترونیک صوتی برخلاف فناوری خودکارسازی (Autonomation) یک برنامه ازپیشنوشتهشده را تکرار میکند.
6. تکنیک زوتروپ
در سال 1834 یکی از نخستین تکنیکهای انیمیشنسازی با استفاده از تصاویر متحرک توسط ویلیام جرج هورنر (William George Horner) ابداع شد. تصاویر روی نوارهای کاغذی کشیده شده و در داخل دستگاه زوتروپ (zoetrope) قرار داده میشوند. سپس میتوان با چرخاندن دستگاه تصاویر را به شکل متحرک از میان شیارهای موجود تماشا کرد. حتی در حال حاضر GIFهای متحرک نیز با استفاده از جلوه بصری زوتروپ ساخته میشوند.
در انیمیشن زوتروپ از یک استوانه متحرک چرخان که دارای شیارهایی در اطراف خود است، استفاده میشود. هنگامی که تصاویر در داخل استوانه قرار گرفته و دستگاه شروع به چرخیدن میکند، توالی حرکت سریع تصاویر از بین شیارها توهم حرکت را در بیننده ایجاد میکند. با گذشت بیش از 150 سال و ابداعات جدید، انیمیشن زوتروپ همچنان یک تکنیک ماندگار است که امروزه نیز کاربرد دارد.
بسته به موقعیت میتوان از انیمیشن زوتروپ استفاده کرد. گرچه این یک روش سریع و کارآمد برای ساخت انیمیشن است اما شاید برای همه پروژهها یا سبکهای انیمیشنی مناسب نباشد.
انیمیشن زوتروپ، روشی خلاقانه و جالب برای امتحان سبکهای مختلف انیمیشن است، اما احتمالاً مفیدترین یا مؤثرترین شیوه برای پروژههای بزرگ نخواهد بود. در نهایت این اهداف و الزامات پروژه هستند که اثربخشی انیمیشن زوتروپ را تعیین میکنند.
7. تکنیک نقاشی روی نگاتیو فیلم
از سال 1916 تکنیک نقاشی بر روی نگاتیو رواج یافت، اما بسیاری از آثار تولیدی به این طریق مفقود شدهاند. این روش شامل ایجاد خراش یا نقاشی مستقیم بر روی نگاتیو یا حلقه فیلمهای قدیمی با استفاده از مداد چرب، مرکب، رنگ روغن و غیره است.
میتوان این کار را در یک اتاق تاریک با ایجاد تغییرات جزئی بر روی کل یا بخشی از حلقه فیلم جهت ایجاد سایههایی که اجزای سازنده داستان هستند، انجام داد.
گاهی اوقات انیماتورها میتوانند یک حلقه فیلم سیاه را روی میز کار بچسبانند و سوراخ هایی را در آنها ایجاد کنند یا تقریباً هر چیزی را به حلقه فیلم بچسبانند. این روش یکی از ابتداییترین تکنیکهای انیمیشنسازی و احتمالاً یکی از ارزانترین آنها بود، چرا که فقط به یک حلقه فیلم، ابزار ایجاد خراش و یک پروژکتور نیاز است.
8. تکنیک تجربی
انیمیشن تجربی، تلفیق دو یا چند نقاشی ساختگی و غیرواقعی برای تولید یک تصویر متحرک است. انواع مختلف نقاشیهای انیمیشنی در نقاط کاملاً بی ربط و تصادفی ترکیب میشوند.
بنابراین هنگام معرفی تصادفی نقاشیها فرایند انیمیشن یک فریم متفاوت ایجاد می کنند. این روش حتی در جامعه هنری نیز محبوبیت یافته است. برخی انیماتورها برای ساخت انیمیشن از ذرهبین شیشهای استفاده کردهاند و فریمهای متعددی ضبط شده است.
انیمیشن تجربی زیرشاخهای از انیمیشن سنتی است که با رویکردهای نوین روایی، بصری و تکنیکی سر و کار دارد. تولید آثار پیشرفته و دست اول اغلب مستلزم استفاده از تکنیکهای نوآورانه از قبیل استاپموشن، طراحی با دست یا تصاویر تولیدشده توسط کامپیوتر است. انیمیشن تجربی برای کشف خلاقانه ایدههای انتزاعی، مشکلات اجتماعی یا تجربیات شخصی استفاده میشود. جشنوارههای فیلم، گالریهای هنری و موزهها اغلب آن را به نمایش میگذارند.
9. تایپوگرافی
تایپوگرافی به هنر چیدمان حروف و متحرکسازی آنها مربوط میشود. متن در حال حرکت به عنوان انیمیشن تایپوگرافی شناخته میشود که اغلب در فیلمهای سینمایی به صورت بخش عنوان یا تیتراژ پایانی ظاهر میشود.
تکنیک تایپوگرافی، هنر استفاده از متن در انیمیشن و موشنگرافیک است. این مستلزم طراحی حروف برای تولید متن متحرکی است که با تغییر فونتها، اندازهها، رنگها و شکلها جذاب و از نظر بصری گیرا باشد. انیمیشن تایپوگرافی میتواند یک روش خلاقانه و جالب برای ابراز افکار، احساسات یا پیامها باشد. این نوع انیمیشن اغلب در تبلیغات، موزیک ویدیوها، تریلرهای فیلم و پستهای رسانه اجتماعی ظاهر میشود. برای تولید تصاویر گرافیکی پیچیده و پیشرفتهتر، انیمیشن تایپوگرافی با سایر تکنیکهای انیمیشن تلفیق میشود.
اهمیت آشنایی با تکنیکهای انیمیشنسازی
آشنایی با تکنیکهای انیمیشنسازی به چند دلیل کار ما را نسبت به دیگران متمایز میکند. نخست آنکه به ما اجازه میدهد تا انیمیشنهای جذابتری را برای جلب توجه بیشتر مخاطبان خود تولید کنیم. این یک نکته بسیار مهم در صنایعی چون بازاریابی و تبلیغات است که هدف، جلب توجه مخاطبان و حفظ آنها در درازمدت برای انتقال پیامهاست.
دوم، اطلاع از چند تکنیک بازاریابی به ما امکان میدهد تا استراتژی بهینه برای یک پروژه یا سبک خاص را انتخاب کنیم.
برای مثال اگر در حال ساخت یک انیمیشن خیالی برای کودکان هستیم شاید تکنیک نقاشی با دست را برای زنده و طبیعی جلوه دادن کاراکترها انتخاب کنیم. از سوی دیگر در زمان ساخت یک فیلم توضیحی زیبا و معاصر ممکن است از انیمیشن دیجیتال و تکنیکهای موشنگرافیک برای انتقال واضح و مختصر اطلاعات پیچیده استفاده کنیم.
در نهایت آشنایی با روشهای ساخت انیمیشن به ما کمک میکند تا خود را از رقبای این حوزه متمایز کنیم. با تسلط بر یک روش خاص میتوانیم سبک خود را منحصر به فرد، به یادماندنی و از دیگران متمایز کنیم. این نکتهای بسیار مهم برای انیماتورهای مستقل یا کسانی است که سعی میکنند نمونه کار خود را برای مشتریان یا کارفرمایان برجسته کنند.
توصیههای پایانی
فرصتهای بیپایانی برای ابراز خلاقیت و بیان افکار به شکل هنرمندانه انیمیشن وجود دارد. چه روش سنتی انیمیشنسازی با دست را ترجیح دهید یا تجهیزات پیشرفته انیمیشن دیجیتال، روشهای زیادی در دسترستان وجود دارد.
هر روش دارای نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود است، از جذابیت غیرمعمول انیمیشن استاپموشن گرفته تا انرژی پرجنب و جوش موشنگرافیک. بنابراین صرفنظر از سطح تجربه و مهارت شما، همیشه چیزهای جدیدی برای کشف و یادگیری در حوزه انیمیشن وجود دارد.
در کنفرانسها، کارگاههای آموزشی و سمینارهای انیمیشنسازی شرکت کنید تا از جدیدترین تحولات و پیشرفتها در این حوزه آگاه شوید.
برای اطلاع از جدیدترین تحولات در زمینه تکنیکهای انیمیشنسازی، رهبران صنعتی در رسانههای اجتماعی را دنبال (فالو) کرده و در وبلاگها و خبرنامههای آنها ثبت نام کنید.
همچنین به انجمنهای آنلاین در حوزه انیمیشن مانند فورومها، گروههای فیسبوک و گروههای لینکدین بپیوندید تا با سایر متخصصان ارتباط برقرار کرده و از تجربیات آنها بهرهمند شوید.
منبع: سایت pixalent