در دنیای انیمیشن سازی، واژه ها و اصطلاحات کاربردی مختلفی وجود دارند که برنامه کار انیماتوران را تشکیل میدهند. از روشهای مدلسازی و ریگینگ گرفته تا انیمیشن کاراکتر و جلوههای ویژه، هر کدام نقش مهمی در ساخت انیمیشن دارند. در این مقاله ازنیکسو، به طور کامل به بررسی این اصطلاحات و تکنیکها میپردازیم و ارتباط آنها با فرایند انیمیشنسازی را مورد بررسی قرار میدهیم.
اصطلاحات و تکنیکهای مربوط به مدلسازی
مدلسازی در حوزه انیمیشن سازی شامل مجموعهای از اصطلاحات و تکنیکهایی است که در فرایند ساخت و ایجاد اشیاء و شخصیتها به کار میروند. این روشها شامل مدلسازی سه بعدی، توپولوژی، ریگینگ و وزندهی، متریال و تکسچر، رندرینگ و جلوههای ویژه است. در ادامه هر یک را به تفکیک توضیح میدهیم.
۱. توپولوژی
توپولوژی در مدلسازی سهبعدی به معنای الگو و ساختار شبکهای از نقاط و خطوط یک شیء میباشد. این شبکهها شکل و ساختار یک شیء سهبعدی را تعیین میکنند، مثل پازلها که قطعات آنها با هم ترکیب میشوند.
توپولوژی میتواند از اجزای سادهتر مثل نقاط و خطوط یا اجزای پیچیدهتر مثل سطوح و حجمها تشکیل شده باشد. این اجزا به هم متصل میشوند و شکل نهایی شیء را میسازند.
طراحی توپولوژی مناسب برای مدلسازی سهبعدی ،خیلی مهم است. این طراحی به انیماتورها اجازه میدهد تا شیء را با حفظ جزئیات و انعطافپذیری به تصویر بکشند، مثل آنچه که در انیمیشن ها میبینید.
توپولوژی مناسب همچنین میتواند در انیمیشنها و جلوههای ویژه تأثیر بسیاری داشته باشد. این به این معناست که حرکت و تغییر شکل شیء به صورت صحیح اجرا میشود، و این امکان را به ما میدهد که اشیاء مختلف واقعی و متحرک را در انیمیشنها ببینیم.
۲. ریگینگ و وزندهی
ریگینگ و وزندهی در مدلسازی سه بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و در مدلسازی سه بعدی به فرآیندهایی اشاره دارند که به انیماتوران این امکان را میدهند تا ساختار انعطافپذیری در شخصیتها و اشیاء را تعیین کنند. این فرآیندها شامل تعیین نقاط مفصل و ارتباطات بین آنها و نیز تعیین وزن و انعطاف پذیری هر نقطه در مدل سه بعدی میشوند.
ریگینگ به تعیین نقاط مفصل در ساختار شخصیتها یا اشیاء اشاره دارد. این نقاط مفصل نقاطی هستند که در آنها قابلیت انعطاف و حرکت بین قسمتهای مختلف شخصیت یا شیء فراهم میشود. به عنوان مثال، در شخصیت انسانی، نقاط مفصل میتوانند مفاصل زانو، مچ پا، مفصل ران و سایر قسمتهای مربوط به حرکت باشند .
تعیین صحیح نقاط مفصل در ریگینگ اهمیت بسیاری دارد زیرا اجرای صحیح حرکتشخصیت به آن بستگی دارد.
وزندهی به اشیاء و شخصیتها به انیماتوران اجازه میدهد تا میزان تأثیر یک نقطه در حرکت شخصیت را تعیین کنند. این وزن دهی ها میتوانند به صورت اعداد وزنی یا مقادیر متغیر در نرمافزارهای مدلسازی سه بعدی تعریف شوند.
با تعیین وزنهای مناسب برای هر نقطه، انیماتور میتواند حرکت و تغییر شکل شخصیت را به صورت طبیعی و واقعی اجرا کند. به عنوان مثال، در شخصیت انسانی، نقاط مفصل مربوط به زانو و مچ پا ، وزن بیشتری نسبت به سایر نقاط خواهند داشت تا در زمان حرکت ،این نقاط ،تاثیر بیشتری داشته باشند و بتوانند به شخصیت ها و اشیا انعطاف پذیری بیشتری ببخشند و همینطور آنها را بصورت صحیح و طبیعی در انیمیشن به حرکت دربیاورند.
۳. انیمیشن کاراکتر
انیمیشن کاراکتر به مجموعه مراحل زیر گفته می شود:
۱. طراحی کاراکتر: کاراکتر سه بعدی طراحی و مدلسازی میشود.
۲. ریگینگ و وزندهی: نقاط مفصل و ارتباطات کاراکتر، تعیین وزنها برای حرکتها مشخص میشود.
۳. انیمیشندهی: حرکتها و انیمیشنها به کاراکتر اضافه میشود.
۴. اکتساب شخصیت: به کاراکتر خصوصیات و شخصیتی خاص داده میشود.
برای مطالعه:
اصطلاحات و تکنیکهای مربوط به رندرینگ
رندرینگ در انیمیشن، یعنی تبدیل مدلها و صحنههای سه بعدی با تصاویر و کیفیت بالا و واقعی .این فرایند از تغییر رنگ و نور و افزودن جلوههای ویژه استفاده میکند. این تکنیک به انیماتوران امکان میدهد تا انیمیشنهای واقعی و زیبا ایجاد کنند.
۱. نورپردازی
نورپردازی در انیمیشن سازی به ایجاد نورها و روشنایی در صحنهها اشاره دارد. این تکنیک به انیماتوران امکان میدهد با استفاده از نورهای مختلف، حسی واقعی بودن را در صحنهها ایجاد کنند و ازانواع مختلف نورها مانند نور محیطی، نور نقطهای و نور پرتابی استفاده میکنند.
همچنین ویژگیهای مختلف نور، مانند رنگ، شدت و جهت را نیز تنظیم میکنند. نورپردازی باعث ایجاد سایه و روشنایی مناسب میشود و به همین خاطر است که اهمیت زیادی در انیمیشنسازی دارد.
۲. شیدرها و متریالها
شیدرها و متریالها دو عنصر مهم در انیمیشن سازی هستند. شیدرها به ایجاد نور و سایه، روی اشیاء کمک میکنند و متریالها جنبههای ظاهری اشیاء را تعیین میکنند. این تکنیکها باعث ایجاد جزئیات و واقعگرایی در انیمیشن میشوند.
۳. رندرینگ فیزیکی
رندرینگ فیزیکی در انیمیشن، یعنی تولید تصاویر واقعگرایانه با استفاده از الگوریتمها و مدلهای محاسباتی واقعی. این روش مبتنی بر فیزیک نور و مواد است و به شما اجازه میدهد تا تصاویر با جزئیات دقیق بسازید.
با استفاده از این روش، مواردی مثل نور و سایه، بازتاب و رنگهای واقعگرا به تصاویر اضافه میشوند. استفاده از رندرینگ فیزیکی به شما امکان میدهد تا تجربهی حضور در یک محیط واقعی را به بیننده منتقل کنید.
بیشتر بخوانید:
اصطلاحات و تکنیکهای مربوط به انیمیشندهی
انیمیشن سازی یک نوع هنر است که تصاویر متحرک را به وجود میآورد. برای ساخت انیمیشنها، از تکنیکهای مختلفی استفاده میشود. برای مثال کلیدگذاری تغییرات حرکتها را تعیین میکند، و انیمیشندهی امواج حرکتهای امواج را ایجاد میکند. انیمیشندهی میتواند بهصورت دستی یا با استفاده از تکنولوژیهای مدرن مانند موشن کپچر انجام شود.در پایین راجع به هرکدام توضیح مختصری میدهیم.
۱. اصول حرکت
اصول حرکت در انیمیشن، قواعدی هستند که به انیماتوران کمک میکنند تا حرکات زنده و واقعی را ایجاد کنند.
این اصول عبارت است از:
1. جاذبه
2. جریان حرکت
3. تعادل و تراز
4. تحول
5. پیوستگی
6. تکرار
این اصول به انیماتوران کمک میکنند تا حرکاتی بسازند که واقعی و جذاب باشند و همه را شگفتزده کنند.
۲. تکنیکهای کیفریم
تکنیکهای کیفریم به انیماتوران امکان میدهد که هر فریم انیمیشن را جداگانه طراحی کنند. این روش به انیماتوران اجازه میدهد حرکات را با دقت و کنترل بیشتری طراحی کنند. این روش ممکن است زمانبر باشد، اما درنتیجهی نهایی، یک انیمیشن واقعگرا و واضح خواهیم داشت.
۳. تکنیکهای موشن کپچر
تکنیکهای موشن کپچر به ثبت و ضبط حرکات واقعی افراد با استفاده از دستگاههای خاص میپردازند. این حرکات سپس به شکل دیجیتالی به انیمیشنها و بازیها منتقل میشوند. این روش باعث ایجاد حرکات طبیعی و واقعی در انیمیشنها و بازیها میشود و برای افزایش واقعیت و جذابیت آنها بسیار مفید است.
۴. جلوههای ویژه در انیمیشن سازی
جلوههای ویژه در انیمیشنها، تکنیکها و افکتهایی هستند که جذابیت ویژه ای به تصاویر میدهند. این تکنیکها شامل نورپردازی زیبا، ترکیب تصاویر جالب، حرکتهای هیجانانگیز و صداهای جذاب هستند.
۵. رنگآمیزی و تکسچر
رنگآمیزی و تکسچر در انیمیشن به افزودن رنگ و الگوها به شخصیتها، اشیاء و صحنهها کمک میکند. این تکنیکها تصاویر را زندهتر، واقعیتر و زیباتر میکنند و به بعد بصری انیمیشن ،جلوه میدهند. با استفاده از رنگآمیزی، شخصیتها میتوانند به شکلهای متفاوتی ایجاد شوند .
همچنین، تکسچر برای اعمال سطوح و الگوهای بافتی برای اشیاء و شخصیتها استفاده میشود تا جزئیات دقیقتر و بیشتری را به نمایش بگذارد. انیماتوران با استفاده از این تکنیکها میتوانند انیمیشنها را واقعیتر و جذابتر کنند و تجربه بصری بهتری به بینندگان ارائه دهند.
در پایان باید گفت...
در این مقاله، با اصطلاحات و تکنیکهای کلیدی در حوزه انیمیشن سازی آشنا شدیم. از تکنیکهای مدلسازی و رندرینگ گرفته تا موشن کپچر و جلوههای ویژه، هر یک از این عناصر نقش حیاتی در خلق انیمیشنهای شگفتانگیز دارند.
بکارگیری این تکنیکها، بستری را فراهم میکنند تا در صنعت انیمیشن، خلاقیت و هنر، به تجلی برسند و انیماتوران را قادر به ایجاد آثار هنری بینظیری کنند. در صورت نیاز به مشاوره درباره انیمیشن سازی، تولید فیلم کوتاه و...، با کارشناسان نیکسو، تماس بگیرید.